VALIKKO

Lehdistötiedote: Käytetään turvetta sen kasvun verran

Turvetta kasvaa Suomessa enemmän kuin sitä käytetään;

KÄYTETÄÄN TURVETTA SEN KASVUN VERRAN

Jokin turveasioissa ei täsmää Suomessa. Ruotsissa turvetta on 15 prosenttia ja Suomessa 29 prosenttia valtion maa-alasta. Kaikki turve on muodostunut jääkauden jälkeen, kun taas fossiiliset polttoaineet ovat 50-100 miljoonaa vuotta vanhoja eli kymmeniä tuhansia kertoja turvetta vanhempia. Turvetta muodostuu koko ajan lisää kasvien kasvaessa, kuollessa ja maatuessa. Siksi turve on uusiutuva luonnonvara – Ruotsissa.

– Suomessa muodostuu uutta turvetta vuosittain noin 30 miljoonaa tonnia. Yksikään tonni ei sido hiiltä kasvaessaan, mutta poltettaessa sitä kuitenkin vapautuu. Minusta se on aika outo tutkijoiden päätelmä, ihmettelee METO – Metsäalan Yrittäjät ry:n puheenjohtaja Tuomo Turunen ja jatkaa;

– Samalla logiikalla minulle ei kerry kiloja, mutta laihtuessa niitä lähtee.

Venäjältä tulossa turvetta kasvavassa määrin

Turpeen vero tuplattiin vuoden alussa ja alan yrittäjät ovat nyt ahdingossa.

– Venäjältä on tuotu turvetta Suomeen jo vuosien ajan. Pääpaino on polttoturpeessa, mutta siirtyy kasvu- ja kuiviketurpeen puolelle. Veronkorotukset eivät näitä koske.

– Venäjän viranomaiset antavat hyvin lupia uusien turpeennostoalueiden perustamiseen, joten tuonti Suomeen kasvaa tulevaisuudessa.

Turunen toivoo veronkorotuksen poistoa. Hän kehottaa kaukolämpöyhtiöitä tekemään pidemmän aikavälin suunnitelman turpeesta luopumiseen, mikä tasaisi kattilainvestointeja metsähakkeeseen siirryttäessä.

– Suosimalla kotimaista raaka-ainetta jäävät eurot Suomeen ja samalla hoidamme metsät kasvukuntoon.

– Kuntapäättäjien on hyvä muistaa paikallisia yrittäjiä muutoinkin kuin vaalien alla. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat suurimmat työllistäjät Suomen kunnissa. Vahva paikallinen elinkeinopolitiikka kasvattaa myös kunnan imagoa ja kuntaan muuttaa työikäistä väkeä, Turunen muistuttaa.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Tuomo Turunen, METO – Metsäalan Yrittäjät ry
p.0500 278 828, tuomo.turunen@metsapalveluturunen.fi

METO – Metsäalan Yrittäjät ry on metsäpalvelu- ja luonnonvara-alan yrittäjien edunvalvontajärjestö jo vuodesta 1996 lähtien. Jäsenemme ovat koulutukseltaan metsätalousinsinöörejä, metsureita, metsänhoitajia tai muita luonnonvara-alan osaajia. Metsäalan Yrittäjien palvelutarjonta koostuu pääasiassa erilaisista metsä-, puu- ja energia-alan tehtävistä. Mukana on myös mm. metsätarvike-, taimi- ja matkailuyrittäjiä. Olemme METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n jäsenyhdistys ja LUVA – Luonnonvarat ry:n perustajajäsen.