Halpuutusta ihmettelen edelleen
Vuosi sitten tällä palstalla ihmettelin ja moitin kahden suuren kaupparyhmän halpuuttamis- ja reiluuttamiskampanjoita. Päätin blogini vaatimukseen: Halpuuttaminen ja reiluuttaminen on hyväksyttävää, jos se tehdään kaupan katteista tinkimällä. Ellei, lopetetaan tämä tuottajia ahdistava kurjuuttaminen.
Jatkan ihmettelyäni, sillä vuoden alussa saimme halpuuttamiskampanjalle jatkoa, kun S-ryhmä Lidlin markkinaosuuden kasvusta pelästyneenä halpuutti yli sadan kasviksen hinnan. Kotimaista kurkkua ja tomaattia myydään kaupoissa suorastaan polkuhinnoin. Kurkun 41 prosentin hinnanalennus villitsi kuluttajat, jonka seurauksena kaupan kurkkuhyllyt paikoin tyhjentyivät. Se ei liene ihme, sillä sydäntalven aikana kotimaisen kurkun ja tomaatin tuotanto on alimmillaan.
Tämänkertainen kampanja herättää kysymyksen, mikä tämän tempauksen takana oikein on. Tuottajapuolelta kuului kampanjan alkuvaiheessa ainoastaan yksi parahdus sisäänostajan tuottajahinnan polkuyrityksestä. Julkisuudessa keskusliike tuomitsi yksittäisen osuuskaupan välistävetoyrityksen.
Helsingin Sanomien mukaan S-ryhmän aloittaman toiminnan seurauksena myös muut kaupat myyvät kotimaista kurkkua ja tomaattia euron tappiolla kilolta. Tuottajahinta on sama kuin kurkun ja tomaatin ulosmyyntihinta kaupan hyllyssä. Kauppa joutuu sen päälle maksamaan kurkut ja tomaatit kauppaan välittävälle taholle sen hankinta- ja toimituskulut.
Onko tässä operaatiossa kaupan näkökulmasta enää mitään järkeä? Esitin vuosi sitten, että halpuuttaminen ja reiluuttaminen tehtäisiin kaupan katteista tinkimällä. Nyt käynnissä olevaan kasvisten polkumyyntikampanjaan kaupalla on varmasti varaa, sillä kaupan ja teollisuuden katteet näissä vähäisen jalostusasteen tuotteissa ovat tunnetusti kovat. S-ryhmä kertoo käyttäneensä lähes 3000 tuotteen halpuuttamiskampanjaansa 150 miljoonaa euroa, mutta ei ole avannut kampanjan rahoitusta.
Kuluttaja nauttii nykyisestä tilanteesta voidessaan ostaa terveellisiä vihanneksia edullisesti. Myös viljelijä on tyytyväinen, jos tuotteista saa käyvän hinnan ja jos tuotteiden kysyntä kasvaa.
Vihannesmarkkinat ovat joka tapauksessa sekaisin. Miten käy hintojen, kun auringonvalon lisääntyessä kasvihuoneista vyöryy markkinoille runsaampi kurkku- ja tomaattisato? Jaetaanko kurkkuja ja tomaatteja silloin ilmaiseksi? Tekeekö halpa hinta hallaa terveellisten kasvisten brändille? Hyvää laatua kun ei yleensä saa halvalla.
Esko Lappalainen
Takaisin