VALIKKO
Kotikutoisesta piiperryksestä tulevaisuuden kasvualaksi

Kotikutoisesta piiperryksestä tulevaisuuden kasvualaksi

1950-luvulla metsä kaatui miestyövoimalla ja käsipelillä. Saha lauloi kahden miehen välissä. Marjojen poimimiseen oli sentään kehitetty kone, puinen poimuri.

2000-luvulla metsä kaatuu monitoimikoneen voimin. Marjastajan poimuri on muuttunut muoviseksi.

Luonnontuoteala on ollut huimassa nousussa koko 2000-luvun ja varsinkin viimeisen viiden vuoden aikana,  laajasta taantumasta huolimatta. Suomessa alan vuotuiseksi liikevaihdoksi on arvioitu noin 300 miljoonaa euroa. (Luonnontuotealan toimialaraportti 2016)

Myös globaalisti luonnontuote- ja terveystuoteala on jatkuvassa kasvussa. Terveysvaikutteisia elintarvikkeita valmistavien yritysten liikevaihdon on ennustettu nousevan vuoteen 2020 mennessä yli 300 miljardiin euroon.  (Global Strategic Business Report)

Luonnontuotealaa on pitkään pidetty puuhasteluna, jossa mummot keittävät kotiliedellään hilloja ja myyvät ne torilla. Olen iloinen siitä, että nämä perinteiset käsitykset ovat vähitellen muuttumassa. Luonnontuotealassa nähdään valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia ja liiketoimintamahdollisuuksia. Viime vuosina Suomeen syntynyt lukuisia kasvuhaluisia yrityksiä, jotka ovat uskaltaneet tehdä kasvua tukevia investointeja. Kiitos globaalien trendien – puhtaus, luonnonmukaisuus, aitous, hyvinvointi – alan tulevaisuus nähdään valoisana.

Tiesitkö, että koko maapallon luomukeruualasta reilusti yli neljännes sijaitsee Suomessa? Suomen metsäalueista on luomun piirissä yli 12 miljoonaa hehtaaria. Lapin metsäpinta-alasta 99.9 prosenttia on luomua. Se on valtava potentiaali, jota emme ole vielä osanneet tarpeeksi tehokkaasti hyödyntää.

Suomi on koko maailman puhtaimpia maita. Lapin kesän yötän yön ja arktiset kasvuolosuhteet tekevät pohjoisen kasveista tutkitusti erityisen ravinnerikkaita. Vahvoja ja sitkeitä, kuin Lapin mies konsanaan.

Meillä on Suomessa kaikki ainekset suuriin luonnontuotealan menestystarinoihin. Alalla on runsaasti kasvuhaluisia, rohkeita ja luovia yrityksiä ja kuluttajien kiinnostus puhtaisiin ja luonnonmukaisiin tuotteisiin on kasvussa. Puhumattakaan yhteistyömahdollisuuksista muiden alojen, kuten matkailun kanssa.

Jotta luonnontuoteala voisi todella lähteä lentoon, on ratkaistava yksi keskeinen pullonkaula: raaka-aineen riittävyys. On harmi, jos isojakin kauppoja menee sivu suun siksi, että raaka-ainetta tuotteisiin ei saada riittävästi ja esimerkiksi marjat jäävät kerääjäpulan vuoksi metsään makaamaan.

Miten saataisiin luonnontuotealalle oma monitoimikone keräämään tehokkaasti ja kestävästi kuusenkerkkää ja mustikkaa.  Kas siinäpä pulma, jonka ratkaisemiseen haastan niin insinöörit, rahoittajat kuin päättäjätkin!

Katja Misikangas

katja.misikangas@arcticwarriors.fi

www.arcticwarriors.fi

Kirjoittaja on Suomen luontoyrittäjäverkoston puheenjohtaja, Arctic Warriors Oy:n tuotepäällikkö ja kansanparantajan perillinen Rovaniemen Narkauksesta.

Takaisin