Liikenneuudistus herättää kysymyksiä
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys liikenneverkon kehittämisestä lupaa parempia väyliä ja sujuvampaa liikennettä. Ministeriö näkee suurena ratkaisuna verovaroin rakennettujen valtion teiden ja muun liikenneverkon yhtiöittämisen.
Miten koko uudistus vaikuttaisi luonnonvarojen, kuten metsätalouden ja maatalouden kuljetuksiin ja työliikenteeseen? Onko esitetty malli ja uudistus maamme keskeisille elinkeinoille ja teollisuudelle, sektorille, joka tuottaa ja käyttää puuta ja maatalouden raaka-aineita, todella kustannusneutraali?
Uudistuksen piiriin kuuluvat vain valtion tiet. Kuitenkin myös esimerkiksi yksityisteiden korjausrahoitukseen tulee muutoksia. Ovatko maakunnat todella valmiita ja onko niillä resursseja vastaamaan tähän haasteeseen?
Myös kansalaisdemokratian näkökulmasta uudistus on mielenkiintoinen, koska eduskunnan päätöksentekoalue infra-asioissa selvästi kapenisi yhtiöittämisen myötä. Onko tämä hyvä ja ovatko kansanedustajat valmiita tähän?
Aina kun metsäalalla on keskusteltu tulevista veromuutoksista, puukauppa on häiriintynyt. Varovaisesti ilmaistuna luulisin, että autoveron poistoesitys tulee näkymään autokaupan liiketoiminnassa tänä vuonna.
Liikenneverkon uudistuspaketti herättää monenlaisia kysymysmerkkejä. 158-sivuinen raportti vaatii tankkausta ennen kuin kokonaiskuva esitetyn uudistuksen kaikista vaikutuksista ja sivuvaikutuksista on syntynyt. Hyvä asia on, että liikenne- ja viestintäministeriö järjestää esityksestään lausuntokierroksen. Luonnonvarojen, metsän ja maatalouden, asiantuntijat tulevat tekemään oman lausuntonsa tästä, pyydettynä tai pyytämättä.
Lausuntojen antajat ovat tosissaan, toivottavasti näin ovat myös lausuntojen pyytäjät.
Håkan Nystrand
Takaisin