Meton lehdistötiedote: Metsäkeskuksesta häviää yli 100 työpaikkaa

LEHDISTÖTIEDOTE 4.12.2023                          JULKAISUVAPAA klo 11.00

Metsäkeskuksesta häviää yli 100 työpaikkaa

Työnantajan päätös Suomen metsäkeskuksessa 3.10.2023 alkaneisiin muutosneuvotteluihin julkaistiin tänään. Metsäkeskuksen metsäasiantuntijoita edustava pääluottamusmies Jyrki Vuorenmaa on tyrmistynyt muutosneuvottelujen tulokseen, joka vaarantaa Suomen metsäkeskuksen toimintakyvyn.

– Kun työnantaja tuli tiedotteellaan ulos, oli ensimmäinen ajatus, olimmeko samoissa muutosneuvotteluissa ollenkaan. Neuvottelujen päättyessä käsitys säästö- ja henkilöstön vähennystavoitteista oli paljon pienempi, sanoo Vuorenmaa.

Työnantajan päätöksen mukaan:

– Suoraan irtisanotaan 50 vakituista työsuhdetta ja 30 vakituista työsuhdetta muuttuu määräaikaiseksi. Lisäksi vuoden loppuun mennessä päättyy eläköitymisten ja määräaikaisuuksien päättymisen kautta 30 työsuhdetta.

– Koko henkilöstöä koskeva lomautus on vuoden 2024 aikana 1–5 viikkoa tehtävittäin vaihdellen.

– Toimipaikkaverkostossa keskitytään maakuntatoimistoihin, muut toimipaikat pääosin lopetetaan. Organisaatiota muutetaan alueellisesta toiminnoittaiseen.

– Henkilöstövaikutus vuoteen 2025 mennessä tulee olemaan kaikki toimenpiteet huomioiden 100 henkilötyövuotta.

Vuorenmaa muistuttaa, että Suomen metsäkeskus on keskeinen toimija maamme metsäelinkeinojen edistämisessä ja puunhuollon turvaamisessa.

Metsäasiantuntijoiden järjestö näkee tilanteen täysin kestämättömäksi.

– Työnantaja on valintansa tehnyt. Talous saadaan tasapainoon, mutta metsäkeskuksen läsnäolo kentällä ja käytännön metsätaloudessa häviää, sanoo METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n puheenjohtaja Stefan Borgman.

– Hallitusohjelma metsien käytön näkökulmasta näytti hyvältä, mutta hyvät kirjaukset ovat katteettomia, mikäli resursseja ei myönnetä valtion tulo- ja menoarviossa, sanoo Borgman.

Stefan Borgman, puheenjohtaja METO – Metsäalan Asiantuntijat ry
stefan.borgman@luva.fi, puh. 040 158 8815

Jyrki Vuorenmaa, pääluottamusmies Suomen metsäkeskus
jyrki.vuorenmaa@metsakeskus.fi, puh. 040 525 3206

METO – Metsäalan Asiantuntijat ry (Meto) on 128-vuotias metsä- ja luonnonvara-alan asiantuntijoiden edunvalvontajärjestö. Jäseniä on noin 5 000 ja he työskentelevät luonnonvara-alalla mm. metsäasiantuntijoina, suunnittelijoina, esimiehinä, työnjohtajina, puun osto- ja korjuutehtävissä, metsän- ja luonnonhoidon tehtävissä, toiminnanjohtajina, johtajina, toimistonhoitajina, neuvojina, opettajina, muissa asiantuntija- ja johtotehtävissä sekä yrittäjinä. Myös metsäalan opiskelijat ovat Meton jäseniä.