Lehdistötiedote: Metsien ja alan asiantuntijoiden rooli ilmastoraportissa keskeinen

TIEDOTE 25.10.2018

Metsäneuvos, metsäasiantuntija Håkan Nystrand:

METSIEN JA ALAN ASIANTUNTIJOIDEN ROOLI ILMASTORAPORTISSA KESKEINEN

METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n väistynyt puheenjohtaja Håkan Nystrand ihmettelee Suomessa käytyä osittain hämmentävää keskustelua metsien ja aktiivisen metsätalouden roolista hallitusten välisen ilmastomuutospaneelin (IPCC) erikoisraportissa, joka julkaistiin 8.lokakuuta.

-Ilmastoraportti on metsiä ja uusiutuvia luonnonvaroja ajatellen vahvasti myönteinen, eikä kirjausten ymmärtäminen vaadi täydentäviä tulkintoja. Raportissa metsien ja puun roolia hiilinieluna, fossiilisten polttoaineiden uusiutuvana korvaajana ja alueiden hyvinvoinnin turvaajana nostetaan toistuvasti esille. Erikoisraportin päättäjille osoitetussa yhteenvetodokumentissa mainitaan metsät, metsien uudistaminen, metsittäminen ja metsien hoito tärkeänä mahdollisuutena noin kaksikymmentä kertaa, toteaa Håkan Nystrand.

-Metsäalan asiantuntijoille on IPCC:n ilmastoraportin myötä annettu vastuullinen ja positiivinen haaste, johon tartumme. Meillä on käytännön osaaminen ilmastonmuutoksen torjuntaan, monimuotoisten metsien kasvattamiseen, puun jalostukseen ja fossiilisten aineiden korvaamiseen ihmisten ja alueiden hyväksi, toteaa metsäneuvos Håkan Nystrand.

IPCC toteaa raportissaan, että metsien hävittämistä ei saisi tapahtua, vaan alueiden ja ihmisten hyvinvointia ja terveyttä ajatellen, pitää varmistaa metsien elinvoimaisuus ja metsäpinta-alojen kasvattaminen laadukkaalla maankäyttöpolitiikalla ja vuorovaikutuksessa ruoantuotannon kanssa.

-Raportissa todetaan, että pohjoisen boreaaliset metsät ovat erityisen alttiita ilmaston lämpenemiselle. Tarvitsemme mahdollisimman hyvin hoidettuja, monimuotoisia ja elinvoimaisia metsiä tulevaisuudessa. Suomessa osaaminen elinvoimaisten metsien kasvattamiseen on maailman huippua Suomen ja maailman metsien tarpeeseen. Meiltä löytyy asiantuntijuutta ilmastonmuutoksen torjutaan kestävällä tavalla.

Metsäneuvos, metsätalousinsinööri Håkan Nystrand ehti johtaa metsäasiantuntijoiden edunvalvontaa 19 vuoden ajan toimien samalla 8 vuotta Euroopan metsäammattilaisten puheenjohtajana.

Håkan Nystrand, puh 040 7615176

——————————————

PRESSMEDDELANDE 25.10.2018

Forstråd, skogsexpert Håkan Nystrand:

SKOGARNAS OCH BRANSCEXPETERNAS ROLL CENTRAL I KLIMATRAPPORTEN

METO – Skogsbranschens Experter rf:s fd ordförande Håkan Nystrand förundrar sig över den delvis märkliga diskussionen i Finland om skogarnas och skogsbrukets roll i den mellanstatliga klimatpanelens (IPCC) specialrapport som publicerades den 8. oktober.

-Klimatrapporten är då det gäller skogarna och de förnybara naturresurserna kraftigt positiv och den klara texten kräver nog inga kompletterande tolkningar. Rapporten lyfter på flera punkter upp skogarnas och träets roll som kolsänka, förnybar ersättare av fossila bränslen och en viktig faktor i regionernas välmående. Enbart i rapportens sammandrag till beslutsfattarna nämns på ca tjugo ställen skogarna, skogarnas förnyelse, nya skogsområden, skogsvård som viktiga möjligheter, konstaterar Håkan Nystrand

-Finlands skogsexperter har i och med IPCC klimatpanelens rapport getts en ansvarsfull och positiv utmaning, som vi skall greppa. Vi har det praktiska kunnandet för att tackla klimatförändringen, sköta mångfaldiga skogar, förädla trä, fiber och ersätta fossila ämnen. Allt för mänskornas och regionernas bästa, konstaterar forstråd Håkan Nystrand.

IPCC konstaterar i sin rapport, att skogsarealerna inte får minska, utan med tanke på regionernas och mänskornas välstånd och hälsa, bör skogarnas livskraft och arealer tryggas med en klok markpolitik i balans med matproduktionen.

-I rapporten konstateras, att de nordliga boreala skogarna är speciellt känsliga för ett varmare klimat. Vi behöver välskötta skogar med mångfald och livskraft i framtiden. I Finland har vi högt kunnande då det gäller att sköta om livskraftiga skogar, både då det gäller våra egna skogar och globalt. Vi har expertis för att tackla klimatförändringen på ett hållbart sätt!

Forstråd, skogsbruksingenjör Håkan Nystrand hann leda skogsexperternas intressebevakning under 19 år och har också fungerat under 8 år som skogsexperternas ordförande i Europa.

Tilläggsuppgifter:

Håkan Nystrand, tfn 040 7615176