Lehdistötiedote: STTK:n Vuoden Työsuojeluvaltuutettu työskentelee metsäteollisuudessa metsäasiantuntijoille

Lehdistötiedote 6.10.2020 klo 10.56

STTK:n Vuoden Työsuojeluvaltuutettu

TYÖSKENTELEE METSÄTEOLLISUUDESSA METSÄASIANTUNTIJOILLE

STTK:n Vuoden Työsuojeluvaltuutetuksi on valittu Stora Enson metsäasiantuntija, metsätalousinsinööri Pasi Parviainen Ruokolahdelta.

Metsäasiantuntija Pasi Parviainen valmistui metsuriksi vuonna 1989. Hän teki metsurin töitä 21 vuotta, kunnes opiskeli työn ohella metsätalousinsinööriksi. Hänet palkattiin Stora Ensoon metsäasiantuntijaksi ja tätä työuraa on jatkunut noin kymmenen vuotta.

Parviainen toimi jo metsuriaikanaan työsuojelun varavaltuutettuna. Nykyisin hän toimii oman työnsä ohella 110 metsäasiantuntijan työsuojeluvaltuutettuna ja työsuojeluorganisaation kautta noin 500 henkilön työsuojeluasioita edistäen.

Antoi kasvot työuupumukselle

Metsäasiantuntija Pasi Parviainen osoitti suurta rohkeutta antamalla omat kasvonsa työuupumukselle. Hän uupui työssä, mutta palasi työhön neljän kuukauden jälkeen. Parviaisen työuupumusvideo kannustaa puhumaan avoimemmin tunteistaan ja jaksamisestaan: https://www.youtube.com/watch?v=PWBDLmkUw2E

Harrastukset ja itsensä kehittäminen

Pasi Parviainen on valmentanut juniori jääkiekkoilijoita ja on menestynyt moottorisahakilpailuissa. Nykyisin hän metsästää ja kalastaa, harraste jääkiekkoilee ja käy punttisalilla.

Hän suorittaa juuri nyt omalla ajallaan työhyvinvointipäällikön koulutusohjelmaa ja tekee opinnäytetyötä työhyvinvoinnin johtamisesta etätyössä.

– Pasilla on aktiivinen, asiallinen, rohkea ja kehittävä ote työnantajan kanssa käytävissä keskusteluissa työsuojelun yhteistoiminnassa. Hän on mukana työnantajan turvallisuusjohtoryhmässä, kertoo Suomen metsäasiantuntijoiden Markku Varis.

– Pasi vie aktiivisesti kentältä esiin tulleita haasteita ja ongelmia työnantajan tietoon. Aktiivisen toiminnan lisäksi hänellä on jatkuva halu kehittää omaa työsuojeluosaamistaan muiden metsäasiantuntijoiden neuvomiseksi ja auttamiseksi, toteaa Varis.

neuvottelupäällikkö Markku Varis, METO – Metsäalan Asiantuntija ry, puh 044 7616 446

METO – Metsäalan Asiantuntijat ry on metsä- ja luonnonvara-alan asiantuntijoiden edunvalvontajärjestö. Jäseniä on noin 7 000 ja he työskentelevät luonnonvara-alalla suunnittelijoina, esimiehinä, työnjohtajina, puun osto- ja korjuutehtävissä, metsänhoidon tehtävissä, toiminnanjohtajina, toimistonhoitajina, neuvojina, luonnonhoidon tehtävissä, opettajina ja asiantuntijoina, muissa johtotehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä. Myös metsäalan opiskelijat ovat Meton jäseniä.